Usein kysyttyä

Missä OK-Matkojen toimisto sijaitsee?

Osoitteemme on Uudenmaankatu 16 A, 5.krs 00120 Helsinki. Tämä osoite löytyy Annankadun ja Uudenmaankadun kulmasta, lähellä Kokomo ravintolaa. Lähin raitiovaunupysäkki on "Fredrikinkatu" Bulevardilla (linjat 3 ja 6) tai "Iso Roobertinkatu" Fredrikinkadulla (linja 3). Toimistomme on avoinna arkisin klo 9-17.

SuljeLue lisää

Mistä saan lentoliput?

Kohteidemme lentoliput ja matkamateriaalit postitetaan n. 2 viikkoa ennen matkaa varauksessa ilmoittamaanne osoitteeseen.

SuljeLue lisää

Saako OK-Matkojen matkoista lapsialennusta?

Alle 2-vuotiaat lapset maksavat ohjelmallisista kaupunkimatkoista 50 €/hlö (kaukomatkat 100 €/hlö). Hintaan ei sisälly omaa vuode-, hytti- eikä lentopaikkaa. 2-11-vuotiaat lapset saavat 20% alennuksen perushinnasta edellyttäen, että lapsi majoittuu lisävuoteelle kahden aikuisen kanssa samassa huoneessa. Lisävuoteelliset huoneet vahvistetaan aina erikseen hotellin varaustilanteen mukaan. Järjestämistämme suomenkielisistä retkistä 2–11-vuotiaat lapset saavat 50% alennuksen, alle 2-v. retket veloituksetta.

SuljeLue lisää

Millainen sää on lomakohteessani?

Internetistä löytyy monia hyviä sääsivustoja joista löytyvät sekä viiden vuorokauden sääennusteet että keskilämpötilat kohteissa. Katso esimerkiksi www.ilmatieteenlaitos.fi

SuljeLue lisää

Voinko esittää erityistoiveita matkani suhteen?

Välitämme istumapaikka- ja erityisruokavaliotoiveet lentoyhtiöön sekä hotellihuonetta koskevat toiveet kohteisiin. Toiveet tulee ilmoittaa toimistoomme hyvissä ajoin viimeistään 2 viikkoa ennen matkan alkua. Lentoyhtiöstä ja reitistä riippuen kaikille lennoille ei ole mahdollista tilata erikoisruokavalioita ja lähes kaikilla lentoyhtiöillä lennon ruoka- ja juomatarjoilu on kokonaan maksullinen.

SuljeLue lisää

Voinko maksaa matkani luottokortilla?

Luottokorteista maksuvälineinä käyvät VISA, MasterCard, EuroCard, Diners Club ja American Express. Toimistossamme matkan voi maksaa myös käteisellä, pankkikortilla ja VisaElectronilla.

SuljeLue lisää

Voinko varata kulttuuri- ja pääsylippuja matkalleni?

OK-Matkat välittää pääsylippuja erilaisiin kultuuri- ja urheilutapahtumiin asiakkaidemme toiveiden mukaisesti. Palvelumaksu on 5 €/pääsylippu sekä mahdolliset paikallisen lipputoimiston perimät kulut. Pääsyliput on tilattava viimeistään kaksi viikkoa ennen matkan alkua.

SuljeLue lisää

Voinko tilata onnittelutervehdyksen hotelliin?

Jos sinulla on tiedossa esimerkiksi merkkipäiviä juhlivan tuttavasi matkustusajankohta ja hotelli, voimme toimittaa onnittelupaketin hänelle huoneeseen. Onnitteluviestin mukaan voit valita joko kukat, kuohuviinin, suklaan tai vaikkapa useampia vaihtoehtoja. Hinta määräytyy valittujen tuotteiden mukaan. Tilaus tulee tehdä viimeistään kaksi viikkoa ennen matkaa. Kysy hintatiedot toimistostamme.

SuljeLue lisää

Millaiset peruutusehdot matkallani on?

Matkustajan oikeus peruuttaa matka ilman erityistä syytä 

  • Jos matka peruutetaan viimeistään 45 vrk ennen matkan alkua, peritään varausmaksu 200 € / henkilö (kaukomatkat 300 € / henkilö). 
  • Jos matka peruutetaan viimeistään 44–31 vrk ennen matkan alkua, peritään 50 % matkan hinnasta. 
  • Jos matka peruutetaan viimeistään 30 vrk–0 vrk ennen matkan alkua, peritään 100 % matkan hinnasta. 

Matkustajan oikeus peruuttaa matka erityisestä syystä – äkillinen sairastapaus tai muu vakava tapahtuma 

  • Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma, hänellä on valmismatkalain 15 §:n 1 momentin 3 kohdan ja Yleisten valmismatkaehtojen kohdan 5.1. mukainen oikeus peruuttaa matka. Sovellamme matkapakettiemme osalta valmismatkalain 15 §:n 2 momenttia, jonka mukaan matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus peruuttamisesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä, kuten ennakkoon maksetuista palveluista, joista matkanjärjestäjällä ei ole hinnanpalautusoikeutta (esim. lennot, majoituspalvelut ja muut matkajärjestelyt). Matkanjärjestäjällä on oikeus periä todelliset alihankkijan kulut sekä matkanjärjestäjän palveluhinnaston mukaiset toimistokulut (200 €/henkilö). 
  • Matkanjärjestäjä ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen esimerkiksi menettämästään liikevoitosta. Matkustajan on ilmoitettava peruutuksesta viivytyksettä matkanjärjestäjälle. Matkalle lähdön este on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön lausunnolla. 
  • Kehotamme matkustajia ottamaan peruutusturvan sisältävän matkavakuutuksen sekä tarkistamaan peruutusturvaehtokohdan, varsinkin jos kyseessä on vuosivakuutus tai maksukorttiin sidottu vakuutus.

Kiertomatkojen, juhlapyhämatkojen, kaukokohteiden, lukijamatkojen sekä räätälöityjen ryhmien maksu-, peruutus- ja muutosehdot julkaistaan kyseisten matkojen ohjelmien yhteydessä.

SuljeLue lisää

Onko olemassa avointa kauppa-aikaa?

Matkapaketin voi peruuttaa kuluitta 7 vrk:n kuluessa varauksesta, mikäli lähtöpäivään on peruutushetkellä aikaa vähintään 90 vrk. Tällöin palautetaan varausmaksu kokonaisuudessaan asiakkaalle. Avoin kauppa ei koske asiakkaan eri tilauksesta hankittuja lisäpalveluita, kuten mm. tapahtumalippuja yms. eikä matkoja, jotka erääntyvät kokonaan maksettavaksi jo varaushetkellä.

SuljeLue lisää

Tuleeko matkalle ottaa matkavakuutus?

Suosittelemme aina matkavakuutuksen ottamista jo matkavarauksen yhteydessä peruutuskulujen ja mahdollisen matkalla sairastumisen varalta.

Matkoihimme sovelletaan lisä- ja erityisehtoja. Suosittelemme matkustajia ottamaan peruutusturvan sisältävän matkavakuutuksen sekä tarkistamaan peruutusturvaehtokohdan – varsinkin jos kyseessä on vuosivakuutus tai maksukorttiin sidottu vakuutus.

SuljeLue lisää